Kajak 1

Jeg havde et princip om at der ikke måtte være dæks luger i kajakken, Idet luger bliver utætte.

kajak1 billed1

 

Sikkerheden skulle også være i orden, så jeg tegnede kajakken med dimensioner der passede til at montere luger med D=24cm i for og agter skod.

Fordækket blev lavet efter samme princip som coastline; men med krumme linier for at opnå bedre styrke.

Agterskibet blev lavet meget v-formet i vandet, for at opnå bedst mulig retnings stabilitet. Agterdækket blev krumt for at få plads til lugen, og for at få det stærkest mulige dæk.

 

Så er den klar.

kajak1 billed3

Jomfrutur på Båring vig, og ja den levede op til forventningerne.

Evaluering af kajak1:

Pluggen som jeg bygger over havde for få byggespanter, hvilket medførte buler i det færdige skrov. Jeg havde svært ved at spænde lamellerne, hvilket medførte at de nogle steder gik fra i løbet af sommeren. Heldigvis havde jeg valgt at beklæde kajakken med glasvæv, så ulykken var ikke så stor, bortset fra at vægten blev større end nødvendigt. Systemet med luger i skodderne, fungerede egentlig godt nok; men det var upraktisk både at skulle tage fodspark og sæde ud, for at komme til bagagen. Det betød også at al bagagen skulle pakkes i store vandtætte poser, som skubbes ud i kajak enden, gennem lugen.

Cockpittets agterkant var for rundt. Det var vanskeligt at montere overtrækket, og specielt hvis man går ud fra kysten, skal det bare fungere, så jeg eftermonterede nogle hjørner på agterkanten af karmen, til at gribe overtrækket.

Da sommeren var ovre, skulle jeg vælge om jeg skulle fortsætte med kajak2, eller gå tilbage til kendte kajak typer.

Valget var måske ikke så svært, idet kajakkens linjer var helt i top, og fejlene skyldes formentlig at jeg manglede erfaring. Det var trods alt 40 år siden at jeg sidst havde arbejdet som bådebygger.